Digitális átalakulás KKV-knál: hogyan kezdj neki, ha nincs csapatod, se időd?

[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” first=”true”][fusion_text]

A digitalizáció ma már nem csak a nagy cégek terepe. Egyre több kis- és középvállalkozás (KKV) is szembesül azzal, hogy nem lehet örökké papíralapon, szóbeli egyeztetésekkel és kézi adminisztrációval működni.

A digitális átalakulás KKV szinten nem arról szól, hogy mindent átalakítunk egyik napról a másikra. Inkább arról, hogy lépésről lépésre egyszerűbbé, átláthatóbbá tesszük a mindennapi működést — a saját tempónkban.

Mit takar a digitális átalakulás egy kisvállalkozás életében?

A digitális átalakulás nem egy szoftver megvásárlását jelenti. Inkább olyan változásokat, amik abban segítenek, hogy kevesebb hibával, gyorsabban és kiszámíthatóbban tudjunk dolgozni.

Gondoljunk egy olyan vállalkozásra, ahol minden ügyféladat, megrendelés vagy határidő egy-egy külön papíron vagy mappában szerepel. Ha valaki rákérdez valamire, a válasz keresgéléssel és időveszteséggel jár. Ha viszont mindez digitálisan van vezetve — legyen szó akár egy egyszerű táblázatról, akár egy ügyfélkezelő rendszerről — az információk pillanatok alatt elérhetők, és minden sokkal gördülékenyebben megy.

Digitális átalakulás kkv-knál: hogyan kell?

Hol érdemes elindulni a digitalizációval?

Nem kell mindent egyszerre bevezetni, és nem is kell mindenhez szakember. A lényeg, hogy felismerd: hol megy el a legtöbb idő, vagy hol van a legtöbb felesleges kézi munka. Ezeken a pontokon lehet a leghamarabb látványos javulást elérni.

Adminisztráció és belső szervezés

Az adminisztrációs feladatok, mint a számlázás, készletkezelés vagy időpontfoglalás, sok vállalkozásnál még mindig manuálisan zajlik. Ez nemcsak időigényes, de könnyen hibázni is lehet. Pedig már léteznek olyan magyar nyelvű online eszközök, amelyek kifejezetten kisvállalkozásokra vannak szabva, és pár kattintással beállíthatók.

Például sok szolgáltató ma már nem telefonon egyezteti le az időpontokat, hanem online rendszerben ad lehetőséget az ügyfeleknek a foglalásra. Így elkerülhetők a félreértések, nem kell visszahívni senkit, és munkaidőn kívül is érkezhetnek bejelentkezések.

Online jelenlét és ügyfélszerzés

A digitális átalakulás fontos része az is, hogy megtaláljanak az interneten. Egy egyszerű, mobilbarát weboldal, egy frissített Google Cégem-profil vagy egy aktív Facebook-oldal már önmagában sokkal megbízhatóbb képet mutat a cégről.

Sokan tapasztalták, hogy ha rendszeresen frissítik a közösségi oldalukat vagy megjelennek egy-egy hirdetéssel, akkor új ügyfelek is megtalálják őket — még akkor is, ha eddig kizárólag ajánlásból dolgoztak.

Ügyfélkapcsolat és kommunikáció

Nem mindegy, mennyi idő alatt válaszolsz egy érdeklődésre vagy mikor jelzed az ügyfeleknek, hogy készen van egy munka. Az ilyen típusú kommunikációk automatizálása rengeteget segíthet.

Vannak vállalkozások, amelyek például automatikus e-mailt vagy SMS-t küldenek az ügyfeleknek egy emlékeztető formájában, például egy megbeszélt határidő előtt. Ez egyszerű gesztusnak tűnik, mégis sokkal profibbá teszi a működést — és az ügyfelek értékelik, ha nem nekik kell figyelni mindenre.

Az egyik legnagyobb gát: „ehhez mi nem értünk”

Sok cégvezető érzi úgy, hogy nem ért a digitális rendszerekhez, ezért inkább halogatja a váltást. Ez teljesen érthető, de nem kell mindent magadnak kitalálnod. A legtöbb hasznos szoftver úgy van kitalálva, hogy informatikai háttér nélkül is használható legyen.

A kulcs az, hogy ne akarj mindent egyszerre. Elég egyetlen területet kiválasztani — például az időpontfoglalást vagy a számlázást — és ott kipróbálni egy új megoldást. Ha beválik, jöhet a következő lépés.

Fontos az is, hogy a csapat tagjai (ha vannak) időt kapjanak a változások megszokására. Az elején természetes, ha kényelmetlennek érzik az újat, de pár hét után sokan már nem is akarnának visszatérni a régi módszerekhez.

Mire kell odafigyelni a digitalizáció során egy KKV esetében?

Mire figyelj a digitális átalakulás során?

Mielőtt belevágsz, érdemes végiggondolni néhány alapvető dolgot. Hol szoktak elcsúszni a dolgok? Mi az, amit mindig kézzel kell újra megcsinálni? Ezek a pontok jó kiindulási alapot adnak.

A másik fontos szempont, hogy az eszköz, amit bevezetsz, tényleg passzoljon a cég méretéhez és működéséhez. Egy kis vállalkozásnak nincs szüksége nagyvállalati rendszerekre. Olyan megoldásokat keress, amik gyorsan átláthatók, nem kerülnek sokba, és már rövid távon is hoznak eredményt.

Digitális átalakulás KKV szinten: kicsiben is el lehet kezdeni

A digitális átalakulás KKV-knál nem a legújabb technológiák bevezetését jelenti. Sokkal inkább arról szól, hogy a napi működés egyszerűbb, szervezettebb, átláthatóbb legyen.

Már az is nagy előrelépés, ha nem kell többé kikeresni egy e-mailt vagy visszahívni valakit egy elfelejtett időpont miatt, mert a rendszer automatikusan kezel mindent.

Ez nem látványos technikai ugrás, de az idő és az energia, amit ezzel megspórolsz — az nagyon is kézzelfogható.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Szólj hozzá!