Hogyan használjuk a Google Search Console-t a keresőoptimalizálás javítására?

[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” first=”true”][fusion_text]

Tegyük fel, hogy van egy szuper weboldalunk. Profi dizájn, ütős szövegek, minden patent. Mégis, amikor rákeresünk a Google-ben, sehol sem találjuk. Jó, talán feltűnik az ötödik oldalon, de ki keresgél addig?

Mi lehet a baj? Talán rossz a tartalom? Nem. Talán nem optimalizáltuk a weboldalt? Talán. De az igazság az, hogy ha nem használjuk a Google Search Console-t, akkor fogalmunk sincs, hogy mi történik a weboldalunkkal.

Épp ezért a marketing stratégiánk kulcsfontosságú eleme kell, hogy legyen.

Ebben a cikkben lépésről lépésre bemutatjuk, hogyan használhatjuk a Google Search Console-t, milyen adatokat érdemes figyelnünk, és milyen lépéseket tehetünk azért, hogy weboldalunk jobb helyezéseket érjen el a keresőben.

Mi az a Google Search Console, és miért érdemes használni?

A Google Search Console kvázi egy ingyenes SEO eszköz, amely segít figyelemmel kísérni weboldalunk teljesítményét a Google keresőben. Megmutatja, hogy milyen kulcsszavakra jelenünk meg, milyen hibák akadályozhatják a jobb helyezést, és milyen külső hivatkozások mutatnak az oldalunkra.

Míg a Google Analytics inkább a látogatók viselkedését mutatja be a weboldalon, addig a Search Console arra ad választ, hogyan látnak minket a keresőben. Épp ezért, ha szeretnénk növelni az organikus forgalmat és hatékonyabbá tenni a keresőoptimalizálásunkat, akkor ezt az eszközt rendszeresen használnunk kell.

A Google Search Console beállítása

Ahhoz, hogy használni tudjuk a GSC-t, először be kell állítanunk a fiókunkat. Szerencsére ez egy gyors és egyszerű folyamat.

1. Lépés: Nyissuk meg a Google Search Console-t

Először látogassunk el a Google Search Console oldalára.
Itt jelentkezzünk be a Google-fiókunkkal. Fontos, hogy olyan fiókot használjunk, amellyel adminisztrátori jogosultságunk van a weboldalunkhoz.

Miután bejelentkeztünk, a kezdőképernyőn egy üres felület fogad bennünket, amennyiben még nem adtunk hozzá korábban weboldalt.

2. Lépés: Weboldal hozzáadása a Search Console-hoz

A bal oldali menü tetején kattintsunk a „Tulajdon keresése” legördülő menüre, majd válasszuk a „Tulajdon hozzáadása” gombot.

Itt két lehetőség közül választhatunk:

Google Search Console használata

Domain alapján történő hozzáadás

Ez az opció a teljes weboldalt lefedi, beleértve az összes aldomain verziót és az összes protokollt (http, https).

  • Amennyiben ezt az opciót választjuk, akkor a példa.hu megadásával a Search Console figyelni fogja a www.példa.hu, blog.példa.hu és minden egyéb aldomain alatt futó tartalmat is.
  • Viszont érdemes tudni, hogy ezt a módszert DNS-hitelesítéssel kell igazolnunk (erről részletesen később).

URL előtag alapján történő hozzáadás

Ez az opció csak a megadott URL-címre vonatkozik és annak aloldalaira.

  • Hátránya, hogy amennyiben például a https://www.példa.hu verziót adjuk meg, akkor a Google nem fogja automatikusan kezelni a http vagy a www nélküli verziót.
  • Azonban az előnye, hogy ezt az opciót többféle módon hitelesíthetjük, például HTML fájl feltöltésével vagy Google Analytics kapcsolattal.

Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy melyiket válasszuk, a Domain alapú tulajdon az ajánlott, mert minden verziót figyelembe vesz és kevesebb manuális beállítást igényel a jövőben.

Miután kiválasztottuk a megfelelő opciót, kattintsunk a Folytatás gombra.

3. Lépés: Weboldal hitelesítése

Miután hozzáadtuk a weboldalt, igazolnunk kell, hogy valóban a mi tulajdonunkban van. A Google ehhez többféle hitelesítési lehetőséget biztosít.

A) DNS-hitelesítés (Domain alapú tulajdon esetén)

  1. Válasszuk a „DNS-hitelesítés” lehetőséget.
  2. A rendszer megjelenít egy TXT rekordot, amelyet a weboldalunkhoz tartozó DNS beállításokban kell elhelyeznünk.
  3. Nyissuk meg a tárhelyszolgáltatónk adminisztrációs felületét (pl. Cloudflare, cPanel, GoDaddy, Namecheap stb.).
  4. Keressük meg a DNS beállításokat vagy a DNS zóna kezelést.
  5. Adjunk hozzá egy új TXT rekordot, és illesszük be a Google által adott kódot.
  6. Mentsük el a beállításokat.
  7. Térjünk vissza a Google Search Console felületére, és kattintsunk a „Hitelesítés” gombra.

A DNS módosítások néha több órát is igénybe vehetnek, ezért ha azonnal nem sikerül az ellenőrzés, próbáljuk meg később újra.

B) HTML fájl feltöltése (URL előtag alapú tulajdon esetén)

  1. A Google egy egyedi HTML fájlt ad, amelyet le kell töltenünk.
  2. Nyissuk meg a webszerverünk fájlkezelőjét (pl. FTP, cPanel, WordPress fájlkezelő).
  3. Töltsük fel a fájlt a weboldal főkönyvtárába (root directory).
  4. Nyissuk meg a fájl URL-jét egy böngészőben, hogy ellenőrizzük, valóban elérhető-e.
  5. Térjünk vissza a Search Console-ba, és kattintsunk a „Hitelesítés” gombra.

C) HTML meta tag hozzáadása (alternatív módszer)

Ha nincs hozzáférésünk a szerverhez, a Google engedélyezi egy HTML meta tag használatát is:

  1. Másoljuk ki a Google által adott meta tag kódot.
  2. Illesszük be a weboldalunk főoldalának <head> szekciójába.
  3. Frissítsük az oldalt, majd térjünk vissza a Search Console-ba és hitelesítsük a tulajdont.

Ez az opció akkor működik a legjobban, ha WordPress-t vagy más CMS rendszert használunk, ahol könnyen elérhetők a weboldal fejlécelemek.

D) Google Analytics vagy Google Tag Manager hitelesítés

Ha weboldalunk már össze van kötve a Google Analytics vagy Google Tag Manager szolgáltatással, akkor ezek is használhatók hitelesítési módszerként.

  1. Válasszuk ki a megfelelő lehetőséget.
  2. A Search Console automatikusan ellenőrzi, hogy rendelkezünk-e az oldalhoz kapcsolódó jogosultságokkal.
  3. Kattintsunk a „Hitelesítés” gombra.

Ez a módszer gyors és kényelmes, feltéve, hogy a megfelelő jogosultságokkal rendelkezünk.

4. Lépés: Az adatok begyűjtésének megkezdése

Ha a hitelesítés sikeres, a Google Search Console értesít minket arról, hogy az oldalunk mostantól aktív a rendszerben.

Fontos tudni, hogy az adatok begyűjtése néhány napot is igénybe vehet, így az első napokban még korlátozott jelentéseket láthatunk.

5. Lépés: Webhelytérkép beküldése (ajánlott)

Annak érdekében, hogy a Google könnyebben indexelje az oldalunkat, érdemes beküldenünk egy XML webhelytérképet.

  1. Nyissuk meg a „Webhelytérképek” menüpontot a Search Console bal oldali menüjében.
  2. A mezőbe írjuk be weboldalunk XML webhelytérképének URL-jét (például: https://www.példa.hu/sitemap.xml)
  3. Kattintsunk a „Küldés” gombra.

Ezzel segítünk a Google-nek abban, hogy minden fontos oldalunkat feltérképezze és indexelje. 

Ügyfeleinknek természetesen mi is beállítjuk a Search Console felületét, ehhez csak hozzá kell adni minket a megfelelő felületen

Hogyan elemezzük weboldalunk keresési teljesítményét?

A Search Console egyik leghasznosabb funkciója a „Teljesítmény” jelentés, amely megmutatja, milyen keresési kifejezésekre jelenünk meg, hány kattintást kapunk, és milyen az átkattintási arányunk (CTR).

Search Console használata


Ha látjuk, hogy bizonyos kulcsszavakra sok megjelenést kapunk, de kevés a kattintás, akkor érdemes lehet a címsorokat és a meta leírásokat vonzóbbá tenni. A keresési adatok elemzése segíthet abban is, hogy felismerjük, milyen témák érdeklik leginkább a látogatókat, és milyen tartalmakra érdemes nagyobb hangsúlyt fektetnünk.

Google Search Console Insights – egy gyorsabb és egyszerűbb elemzés

Ha nincs időnk mélyebb elemzéseket végezni a Search Console és a Google Analytics különböző jelentéseiben, érdemes megnézni a Google Search Console Insights felületét. Ez az eszköz a két rendszer adatainak kombinálásával egy könnyen érthető, vizuálisan áttekinthető összegzést nyújt.

Az Insights segítségével gyorsan láthatjuk:

  • Mely oldalak teljesítenek a legjobban a keresőben és a közösségi médiában.
  • Milyen kulcsszavak hozzák a legtöbb forgalmat az oldalunkra.
  • Mely bejegyzések vagy aloldalak váltak népszerűvé az elmúlt időszakban.
  • Honnan érkeznek a látogatók – keresőből, közösségi médiából vagy egyéb forrásokból.

Az alábbi cikkben részletesen is bemutatjuk az Insights felületét. 

Indexelési hibák felismerése és javítása

A „Indexelési állapot” jelentés megmutatja, hogy hány oldalunkat indexelte a Google, és milyen hibák akadályozhatják a megfelelő indexelést.

Ha egy fontos oldal nincs indexelve, akkor ellenőrizzük, hogy nem tartalmaz-e „noindex” címkét, illetve nem akadályozza-e a robots.txt fájl. Az „URL-ellenőrző” eszközzel manuálisan is kérhetjük egy adott oldal indexelését, így biztosíthatjuk, hogy minél hamarabb megjelenjen a keresőben.

Ha a jelentésben 404-es hibák, átirányítási problémák vagy más technikai gondok szerepelnek, azokat érdemes minél hamarabb javítani, hogy ne veszítsünk forgalmat.

Search Console keresőoptimalizálás

Mobilbarát oldal és Core Web Vitals jelentés

A Google egyre nagyobb hangsúlyt fektet a mobilos élményre, ezért a Search Console „Mobilos használhatóság” jelentése különösen fontos. Itt ellenőrizhetjük, hogy oldalunk megfelelően működik-e mobilon, és ha problémát találunk, azonnal javíthatjuk.

A Core Web Vitals jelentés azt mutatja meg, hogy weboldalunk milyen gyorsan töltődik be, és milyen felhasználói élményt nyújt. Ha az oldal betöltési sebessége lassú, az negatívan befolyásolhatja a keresési helyezésünket. Érdemes optimalizálni a képeket, csökkenteni a szerver válaszidejét és használni gyorsítótárazási technikákat.

A belső linkek optimalizálása

A „Belső linkek” jelentés megmutatja, hogy oldalunkon belül hogyan kapcsolódnak egymáshoz a különböző aloldalak. Egy jól felépített belső linkstruktúra javíthatja a SEO teljesítményt és segíthet a látogatóknak könnyebben navigálni az oldalon.

Biztonsági problémák és manuális büntetések ellenőrzése

Ha a Google valamilyen biztonsági problémát észlel, például feltört tartalmat vagy malware-t, arról a Search Console figyelmeztetést küld. Érdemes rendszeresen ellenőrizni ezt a jelentést, mert ha ilyen probléma merül fel, az komoly hatással lehet az oldalunk helyezésére.

Ugyanitt találhatjuk a manuális büntetésekről szóló értesítéseket is. Ha a Google úgy véli, hogy weboldalunk megsérti az irányelveket, például manipulatív linképítéssel vagy alacsony minőségű tartalommal, akkor büntetést szabhat ki ránk, amely visszavethet minket a keresőben.

A Google Search Console rendszeres használata

A Search Console nem egy egyszeri eszköz, amit beállítunk, majd elfelejtünk. Érdemes hetente átnézni a jelentéseket, hogy időben észleljük az esetleges hibákat és lehetőségeket.

Ha látjuk, hogy egy oldal forgalma hirtelen csökken, az alábbiakat ellenőrizzük:

  • Nem változott-e meg a Google algoritmusa?
  • Nem jelent-e meg technikai hiba az oldalon?
  • Nem veszítettünk-e el fontos külső hivatkozásokat?

Ezek az adatok segítenek abban, hogy gyorsan reagáljunk a változásokra, és folyamatosan javítsuk weboldalunk teljesítményét.

A Google Search Console az egyik legjobb SEO eszköz, amelyet érdemes rendszeresen használnunk. Segítségével nyomon követhetjük keresési teljesítményünket, javíthatjuk az oldalunk technikai állapotát és optimalizálhatjuk a tartalmainkat.

Ha rendszeresen figyelemmel kísérjük az adatokat és tudatosan használjuk az eszközt, hosszú távon jelentős eredményeket érhetünk el a keresőben.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Szólj hozzá!