[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” first=”true”][fusion_text]
Rengeteg vállalkozó legyint, ha a márkaépítés szóba kerül, mondván: „Ezt úgyis csak a nagy cégek csinálják, nekünk nincs kapacitásunk ilyen úri huncutságokra, kkv-ként”.
A másik gyakori kifogás, hogy „minket úgyis ismernek a partnereink”, vagy „majd ha nagyobbak leszünk, ráérünk ezzel bíbelődni”.
De ezek csak kifogások, hiszen minden túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a márkaépítésen múlik a céged jövője, akkor is, ha egy egyszemélyes mikrovállalkozás vagy vagy akár egy kkv.
De miért bukhat el a céged, ha elhanyagolod a márkaépítést?
Manapság szinte lehetetlen pusztán a termékeddel vagy szolgáltatásoddal kitűnni a tömegből. Bármit is csinálsz, jó eséllyel legalább fél (vagy akár több) tucat versenytársad kínál valami nagyon hasonlót.
Ha pedig nincs egy erős márkád, akkor csak az ár marad, amivel versenyezhetsz – és ez az út a folyamatosan csökkenő árréshez és szép lassú profitcsökkenéshez (majd pedig a kimúláshoz) vezet.
Gondolj csak bele: amikor egy potenciális ügyfeled több ajánlatot kér be, és mindegyik nagyjából ugyanazt kínálja, mi alapján fog dönteni? Ha nincs más támpont, persze hogy az árat nézi. És mindig lesz valaki, aki hajlandó olcsóbban vállalni a munkát vagy olcsóbban adni a terméket, szolgáltatást. Amennyiben tehát nem építesz márkát, gyakorlatilag rábeszéled az ügyfeleidet arra, hogy pusztán az ár alapján válasszanak.
Mi is valójában a márka, és miért jóval több ez, mint egy menő logó?
Talán a legelterjedtebb tévhit, hogy a márka csak egy logóból, színekből, esetleg egy jól hangzó szlogenből álló valami. Pedig valójában a márka az a kép, ami az emberek fejében él rólad.
Nem az számít, hogy te mit állítasz magadról, hanem hogy mások mit gondolnak rólad – és pont ez a vélemény az, ami igazán számít. Mert a döntéseiket nem a te szavaid, hanem a saját benyomásaik alapján hozzák meg.
A sikeres márkaépítés alapjai – mivel kezdd?
Most, hogy tisztáztuk, miért életbevágó a márkaépítés, nézzük meg azokat az alapvető lépéseket, amikkel elindulhatsz ezen az úton.
1. Találd meg a céged „Miért”-jét
A márkaépítés alfája és omegája sohasem a „Mit csinálunk?” kérdésre adott válasz. Persze, az is fontos. De az igazi különbséget az jelenti, ha meg tudod fogalmazni, MIÉRT csinálod azt, amit csinálsz. Mi a küldetésed? Milyen problémát akarsz megoldani, és miért éppen azt? Milyen értéket szeretnél teremteni a munkáddal?
Vegyünk egy konkrét példát. Tegyük fel, hogy könyvelőirodát vezetsz. Mit csinálsz? Könyvelsz, adóbevallásokat készítesz, adótanácsadást nyújtasz. Eddig semmi különleges, ezt csinálja az összes könyvelő. De ha a „miért”-edet így fogalmazod meg: „Segítünk a vállalkozóknak, hogy soha többé ne kelljen aggódniuk a NAV miatt, így minden energiájukat az üzletépítésre fordíthatják” – na, ez már mindjárt másképp hangzik, igaz?
2. Határozd meg a célközönségedet – pontosan!
Rengeteg cég követi el azt a hibát, hogy mindenkinek próbál eladni. „Bárki lehet az ügyfelünk” – mondják büszkén, pedig ez nem igazán adhat okot az örömre. Ha ugyanis mindenkihez próbálsz szólni, végül senkit sem érsz el igazán.
A sikeres márkaépítés egyik sarokköve, hogy pontosan meghatározod, kinek építed a márkát. És itt nem elég annyit mondani, hogy „kis- és középvállalkozások” vagy „25-45 év közötti nőknek”. Mély és részletes képet kell alkotnod a célközönségedről.
Kik ők valójában? Milyen problémákkal küzdenek a mindennapokban? Mi okoz nekik fejfájást? Miről álmodoznak? Milyen értékeket vallanak? Mi motiválja őket? Milyen szavakat és kifejezéseket használnak, amikor a problémáikról beszélnek? Honnan tájékozódnak?
Ha mindezekre a kérdésekre meg tudod adni a választ, akkor már tudni fogod, hogyan szólítsd meg őket.
3. Alakítsd ki az egyedi hangodat és stílusodat
A vállalati kommunikáció legnagyobb átka a szürkeség. A legtöbb cég úgy kommunikál, mintha egy robot írta volna a szövegeiket – személytelen, száraz és unalmas módon. (Igen, ez a mondat is pont így hangzik, szándékosan.)
Pedig a márkaépítés egyik legerősebb eszköze az egyedi hangvétel és stílus, ami azonnal felismerhetővé teszi a cégedet. Gondolj bele: ha kapsz 5 különböző IT cégtől egy hírlevelet a neveik nélkül, meg tudnád különböztetni őket? Valószínűleg nem, mert mind ugyanazt a száraz nyelvet használják.
A másik oldalról viszont ez óriási lehetőség számodra! Hiszen ha olyan hangon szólítod meg az ügyfeleidet, ami személyes, emberi és egyedi, azonnal kitűnsz a versenytársak közül.
Az egyedi hang lehet humoros, provokatív, szókimondó, vagy akár túlontúl maximalista is – a lényeg, hogy illeszkedjen a célközönségedhez és a „miért”-edhez.
Amikor kialakítod a cég hangvételét, gondold végig, milyen lenne a márkád, ha ember lenne? Milyen személyiséggel rendelkezne? Hogyan beszélne? Milyen szavakat használna, és milyeneket kerülne? Ha ezeket eldöntöd, akkor bármilyen szöveget is kell írnod a jövőben – legyen az e-mail, weboldal, vagy közösségi média poszt – már tudni fogod, milyen hangon kell megszólalnod.
A márkaépítés gyakorlati lépései – mivel folytasd?
Miután megalapoztad a márkád eszmei hátterét itt az ideje, hogy konkrét, kézzelfogható elemekkel is felruházd. Ezek azok a részek, amiket az emberek ténylegesen látni és tapasztalni fognak – és amelyek segítenek abban, hogy a márkád megragadjon az emlékezetükben.
1. Mindent a szemnek
A vizuális identitás minden olyan elem összessége, ami a céged megjelenését alakítja: a logó, a színek, a betűtípusok, az ikonok, a fotók stílusa, az illusztrációk jellege, és még sok minden más. Ezek együttesen teremtik meg azt a vizuális világot, amiben a márkád él.
A gyakori hiba, amit sokan elkövetnek, hogy a vizuális elemeket pusztán esztétikai kérdésként kezelik. „Tetszik ez a szín, legyen ilyen!” – mondják, pedig ez sokkal többről szól. Minden elemnek összhangban kell lennie a márkád lényegével és üzenetével.
Ha például egy gyors, dinamikus, innovatív cég a tiéd, akkor kerüld a nehézkes, hagyományos betűtípusokat és a statikus képi világot. Ha viszont biztonságot és megbízhatóságot szeretnél sugallni, akkor valószínűleg nem a vibráló neonszínek bizonyulnak majd a legjobb választásnak.
A vizuális identitás kialakításakor tehát mindig tartsd szem előtt, hogy mit szeretnél közvetíteni a márkáddal, és ennek megfelelően válaszd ki az elemeket.
2. Építsd fel a vállalati történeted
Az emberek imádják a jó sztorikat. Az agyunk eleve arra van kábelezve, hogy történeteken keresztül értse meg a világot. És ez óriási lehetőség a márkaépítésben.
A vállalati történet nem arról szól, hogy „2015-ben alapítottuk a céget, majd 2017-ben bővítettük a termékpalettát…”. Ez senkit sem érdekel. A jó vállalati történet emberi, érzelmes, és valamilyen belső átalakulásról szól.
Mi motivált téged arra, hogy elindítsd a céget? Milyen problémával szembesültél, amit meg akartál oldani? Milyen akadályokkal kellett megküzdened útközben? Mit tanultál a kudarcaidból? Hogyan segített ez abban, hogy jobb terméket vagy szolgáltatást hozz létre?
A vállalati történet célja, hogy kapcsolatot teremtsen közted és a célközönséged között. Megmutatja, hogy te is ember vagy, aki megérti a problémáikat, mert te is átélted azokat. És ami még fontosabb: megmutatja, hogy te találtad meg a megoldást.
3. Gondoskodj a következetes megjelenésről
A márkaépítés egyik legfontosabb szabálya a következetesség. Nem elég időnként jó tartalmakat készíteni, vagy alkalmanként használni a márka elemeit. A következetesség azt jelenti, hogy a márkád minden egyes megjelenése – legyen az e-mail, névjegykártya, weboldal, vagy akár a céges autó – ugyanazt a benyomást kelti, ugyanazokat az üzeneteket közvetíti.
A következetesség hiánya az egyik leggyakoribb probléma, amivel találkozom. Például a cégnek van egy profi weboldala, de az e-mailes aláírása igénytelen. Vagy a közösségi média oldaluk teljesen más stílusban íródik, mint a hírlevelük. Ez összezavarja az ügyfeleket, és gyengíti a márka erejét.
A következetesség érdekében készíts egy egyszerű márka útmutatót, ami tartalmazza a legfontosabb elemeket: a logó használatát, a színeket, a betűtípusokat, a képi világ jellegét, és a kommunikáció hangnemét. Ezután minden egyes megjelenést ellenőrizz le ez alapján.
Hogyan mérd a márkaépítés sikerét?
Sokan azt gondolják, hogy a márkaépítés eredményeit nem lehet mérni, hiszen „ez olyan megfoghatatlan dolog”. Bár a márkaépítés hosszabb távú folyamat, az eredményei igenis mérhetők.
1. Figyeld a márkaismertséget
Az egyik legfontosabb mutató, hogy mennyire ismerik a cégedet a célpiacon. Ezt mérheted különböző eszközökkel: kérdőívekkel, piackutatással, vagy akár a márka nevére történő Google-keresések számával.
Ha a márkaépítési tevékenységed sikeres, akkor a márkaismertséged folyamatosan növekedni fog. De ne feledd: ez nem egyik napról a másikra történik. Hónapok, sőt akár évek következetes munkájára van szükség ahhoz, hogy jelentős változást érj el.
2. Kövesd az árprémiumot
A sikeres márkaépítés egyik legfontosabb eredménye, hogy nem kell a legolcsóbbnak lenned a piacon. Ha az ügyfeleid értékelik a márkádat, hajlandóak lesznek többet fizetni a termékeidért vagy szolgáltatásaidért.
Ezt könnyen mérheted: figyeld, hogy mennyivel tudod magasabbra emelni az áraidat a versenytársakhoz képest anélkül, hogy jelentősen csökkenne a kereslet. Ez az árprémium a márkád értékének egyik legfontosabb mutatója.
3. Nézd meg az ajánlási arányt
Ha az ügyfeleid szívesen ajánlanak másoknak, az a márkád erejét mutatja. Ezt mérheted az NPS (Net Promoter Score) módszerrel, vagy egyszerűen követheted, hogy hány új ügyfél érkezik ajánlások útján..
Kezdd el most – nem kell tökéletesnek lenni
Nem kell mindent egyszerre tökéletesen megcsinálnod. Kezdd azzal, hogy tisztázod a „miért”-edet és meghatározod a célközönségedet. Ezután fokozatosan építsd fel a többi elemet.
A legfontosabb, hogy elindulj a márkaépítés útján és mindig következetes legyél. A kitartó munka pedig előbb vagy utóbb meghozza majd a gyümölcsét.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]