[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” border_style=”solid”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ align_self=”auto” content_layout=”column” align_content=”flex-start” valign_content=”flex-start” content_wrap=”wrap” center_content=”no” column_tag=”div” target=”_self” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” type_medium=”” type_small=”” flex_grow_medium=”” flex_grow_small=”” flex_grow=”” flex_shrink_medium=”” flex_shrink_small=”” flex_shrink=”” order_medium=”0″ order_small=”0″ dimension_spacing_medium=”” dimension_spacing_small=”” dimension_spacing=”” dimension_margin_medium=”” dimension_margin_small=”” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_medium=”” padding_small=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” hover_type=”none” border_sizes=”” border_style=”solid” border_radius=”” box_shadow=”no” dimension_box_shadow=”” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ background_type=”single” gradient_start_color=”” gradient_end_color=”” gradient_start_position=”0″ gradient_end_position=”100″ gradient_type=”linear” radial_direction=”center center” linear_angle=”180″ lazy_load=”none” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” background_custom_size=”” background_custom_size_medium=”” background_custom_size_small=”” background_blend_mode=”none” background_slider_position=”” background_slider_skip_lazy_loading=”no” background_slider_loop=”yes” background_slider_pause_on_hover=”no” background_slider_slideshow_speed=”5000″ background_slider_animation=”fade” background_slider_direction=”up” background_slider_animation_speed=”800″ render_logics=”” sticky=”off” sticky_devices=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” absolute=”off” absolute_props=”” filter_type=”regular” filter_hover_element=”self” filter_hue=”0″ filter_saturation=”100″ filter_brightness=”100″ filter_contrast=”100″ filter_invert=”0″ filter_sepia=”0″ filter_opacity=”100″ filter_blur=”0″ filter_hue_hover=”0″ filter_saturation_hover=”100″ filter_brightness_hover=”100″ filter_contrast_hover=”100″ filter_invert_hover=”0″ filter_sepia_hover=”0″ filter_opacity_hover=”100″ filter_blur_hover=”0″ transform_type=”regular” transform_hover_element=”self” transform_scale_x=”1″ transform_scale_y=”1″ transform_translate_x=”0″ transform_translate_y=”0″ transform_rotate=”0″ transform_skew_x=”0″ transform_skew_y=”0″ transform_scale_x_hover=”1″ transform_scale_y_hover=”1″ transform_translate_x_hover=”0″ transform_translate_y_hover=”0″ transform_rotate_hover=”0″ transform_skew_x_hover=”0″ transform_skew_y_hover=”0″ transform_origin=”” transition_duration=”300″ transition_easing=”ease” transition_custom_easing=”” motion_effects=”” scroll_motion_devices=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” animation_direction=”left” animation_color=”” animation_speed=”0.3″ animation_delay=”0″ min_height=”” last=”true” link=”” border_position=”all” first=”true”][fusion_text columns=”” rule_size=”” animation_direction=”left” animation_color=”” animation_speed=”0.3″ animation_delay=”0″ logics=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky”]
Sokan álmodoznak saját vállalkozásról, de amikor eljön a cselekvés ideje, gyakran megtorpannak. Nem is csoda, hiszen a magyar bürokrácia útvesztőjében könnyű eltévedni.
Ebben a cikkben minden szükséges lépést világosan összefoglalunk, hogy biztosan ne maradjon ki egyetlen fontos pont sem a vállalkozás indításakor.
Miért érdemes ma vállalkozást indítani?
Mielőtt belevágnánk a konkrét lépésekbe, érdemes tisztáznunk, hogy miért is lehet jó döntés ma saját céget alapítani. A vállalkozói lét számos előnnyel jár: szabadabban oszthatod be az idődet, te határozhatod meg a munka irányát, és persze a bevételed felső határát sem korlátozza senki más, csak a piac és a saját képességeid.
Ugyanakkor legyünk realisták: a vállalkozás indítása kockázattal is jár. Kezdeti tőkére van szükség, az első időszak gyakran nyereség nélküli, és minden felelősség a te válladon nyugszik. De ha felkészülten vágsz bele, jelentősen csökkentheted a kockázatokat.
Az előkészületek fontossága
A sikeres vállalkozás első lépése nem a cégalapítás, hanem az alapos tervezés. Mielőtt hivatalosan is elindítanád a cégedet, az alábbi feladatokat érdemes elvégezned:
1. Üzleti terv készítése
Nem kell megijedni, nem olyan bonyolult elkészíteni, mint elsőre hangzik. Viszont fontos, hogy tartalmazza a következőket:
- A vállalkozás pontos tevékenységi körét
- Piacelemzést és versenytársak feltérképezését
- Marketing- és értékesítési stratégiát
- Pénzügyi tervet (befektetés, várható bevételek, kiadások)
- Kockázatelemzést
Ne spórold meg ezt a lépést! Az üzleti terv készítése során olyan kérdésekre is választ kell találnod, amelyek később komoly problémákhoz vezethetnek, ha felkészületlenül érnek.
2. Piackutatás és validálás
Mielőtt jelentős összeget fektetnél az új vállalkozásodba, érdemes meggyőződni arról, hogy valódi igény van a termékedre vagy szolgáltatásodra. Készíts kérdőíveket, beszélgess potenciális ügyfelekkel, vagy akár indíts egy minimális funkcionalitású prototípust (MVP – minimum viable product), hogy visszajelzést kaphass.
Ez a lépés kiemelten fontos, hiszen sok vállalkozás bukik el azon, hogy a tulajdonos beleszeret a saját ötletébe, és nem veszi észre, hogy valójában nincs rá kereslet.
A vállalkozás indítása lépésről lépésre
Ha elvégezted az előkészületeket, és továbbra is elszánt vagy, kezdődhet a hivatalos folyamat. Az alábbiakban pontról pontra végigmegyünk minden szükséges lépésen.
1. Vállalkozási forma kiválasztása
Magyarországon több vállalkozási forma közül választhatsz. A leggyakoribbak:
- Egyéni vállalkozás: Egyszerűen indítható, minimális adminisztrációval jár, de teljes vagyoni felelősséggel tartozol.
- Betéti társaság (Bt.): Legalább egy beltag (teljes vagyoni felelősség) és egy kültag (csak a befektetett tőkéig felel) szükséges az alapításához.
- Korlátolt felelősségű társaság (Kft.): A tagok csak a törzsbetétjük erejéig felelnek, jelenleg 3 millió forint törzstőke szükséges, amelynek felét az alapításkor be kell fizetni.
- Zártkörűen működő részvénytársaság (Zrt.): Nagyobb vállalkozásoknak, 5 millió forint alaptőkével indítható.
A választásnál fontos szempontok: a felelősség mértéke, az alapítási és fenntartási költségek, az adózási lehetőségek, valamint a későbbi finanszírozási és bővítési tervek.
2. Cégnév választása és ellenőrzése
A cégnév nem csak marketing szempontból fontos – jogilag is megfelelőnek kell lennie. A cégnév:
- Nem lehet azonos vagy megtévesztően hasonló más, már bejegyzett cég nevéhez
- Tartalmaznia kell a választott cégformára utaló megjelölést (pl. Kft., Bt.)
- Magyar nyelvű vagy idegen nyelvű is lehet
A cégnév elérhetőségét ellenőrizheted a Cégszolgálat weboldalán vagy az Igazságügyi Minisztérium Céginformációs Szolgálatánál.
3. Tevékenységi körök meghatározása (TEÁOR kódok)
Minden vállalkozásnak meg kell határoznia a tevékenységi köreit, melyeket TEÁOR kódok formájában kell feltüntetni a cégalapító dokumentumokban. A TEÁOR (Tevékenységek Egységes Ágazati Osztályozási Rendszere) kódok a linkre kattintva láthatóak.
A főtevékenységet kötelező megadni, emellett tetszőleges számú melléktevékenységet is felvehetsz. Fontos, hogy olyan tevékenységi köröket válassz, amelyeket ténylegesen végezni fogsz, de célszerű néhány potenciálisan szükségessé váló tevékenységet is beírni.
4. Székhely és telephely meghatározása
A vállalkozásodnak szüksége van egy hivatalos székhelyre, ahol a cég iratait tárolják, és ahol hivatalosan elérhető vagy. Ez lehet:
- Saját tulajdonú ingatlan
- Bérelt iroda
- Bejegyzett székhelyszolgáltatás igénybevétele
Ha a székhely nem saját tulajdonod, akkor székhelyhasználati hozzájárulás szükséges a tulajdonostól, amit közjegyző előtt vagy ügyvéd által ellenjegyzett formában kell elkészíteni.
Ha a tényleges működés más helyszínen történik, azt telephelyként vagy fióktelepként kell bejegyezni (attól függően, hogy ugyanazon a településen van-e, mint a székhely).
5. Ügyvéd megbízása
A cégalapításhoz ügyvéd közreműködése szükséges, aki elkészíti és ellenjegyzi a dokumentumokat. Érdemes olyan ügyvédet választani, aki jártas a cégalapításban és lehetőleg az adott iparágra specializálódott.
Az ügyvédi díj a cégforma és a szerződés bonyolultságától függően általában 50-150 ezer forint között mozog, de komplex esetekben ennél magasabb is lehet.
Fontos: ha egyéni vállalkozást indítasz, akkor nincs szükség ügyvédre – azt bárki elindíthatja online, teljesen ingyenesen, pár kattintással.
6. Cégalapító dokumentumok elkészítése
Az ügyvéd segítségével el kell készíteni a cégalapításhoz szükséges dokumentumokat:
- Egyéni vállalkozás esetén: egyéni vállalkozói nyilvántartásba vételi kérelem
- Társas vállalkozás esetén: társasági szerződés (egyszemélyes Kft. esetén alapító okirat)
- Aláírási címpéldány a képviseletre jogosult személyektől
- Tagjegyzék
- Ügyvezető(k) nyilatkozata a tisztség elfogadásáról
- Székhelyhasználati engedély (ha szükséges)
A társasági szerződésben meg kell határozni a cég nevét, székhelyét, tevékenységi köreit, a tagok adatait, a törzstőke mértékét és megoszlását, valamint az ügyvezetés és képviselet módját.
Egyéni vállalkozások esetében:
Egyéni vállalkozás esetén nincs szükség ügyvédre vagy társasági szerződésre.
Elég az egyéni vállalkozói nyilvántartásba vételi kérelem, amit online is be lehet nyújtani a Webes Ügysegéden keresztül Ügyfélkapuval.
Nem kell aláírási címpéldány, tagjegyzék, alapító okirat, székhelyhasználati engedély – bár a székhely bejelentésére itt is szükség van (pl. ha nem a saját lakcímedet adod meg).
7. Bankszámlanyitás és törzstőke befizetése
Társas vállalkozás alapítása esetén a törzstőkét be kell fizetni egy bankszámlára:
- Kft. esetén a 3 millió forintos törzstőke legalább felét az alapításkor be kell fizetni, a fennmaradó részt a bejegyzéstől számított egy éven belül.
- Bt. esetén nincs minimális tőkekövetelmény, de a tagoknak rendelkezniük kell a társasági szerződésben vállalt vagyoni hozzájárulással.
A bankszámlanyitáshoz általában szükséges:
- Személyes megjelenés (minden aláírásra jogosult személy részéről)
- Társasági szerződés/alapító okirat
- Aláírási címpéldányok
- Személyazonosító okmányok
A bank igazolást állít ki a törzstőke befizetéséről, ami szükséges a cégbejegyzési kérelemhez.
Egyéni vállalkozás esetén:
- Egyéni vállalkozóként nem kötelező azonnal külön vállalkozói bankszámlát nyitni, ha nem ÁFA-köteles vagy nem foglalkoztatsz alkalmazottat.
- Viszont erősen ajánlott külön számlát használni, mert így könnyebb a könyvelés és az átláthatóság.
- Az induló tőke mértéke ebben az esetben nincs meghatározva
8. Cégbejegyzési kérelem benyújtása
Az ügyvéd elektronikus úton nyújtja be a cégbejegyzési kérelmet a cégbírósághoz, amihez csatolni kell a szükséges dokumentumokat és be kell fizetni az illetéket:
- Egyszerűsített cégeljárás esetén (ha a cég a létesítő okirat szerinti mellékelt szerződésmintát használja): 50.000 Ft
- Normál eljárás esetén: 100.000 Ft
A cégbíróság az egyszerűsített eljárás esetén 1 munkanap alatt, normál eljárásnál 15 munkanapon belül dönt a bejegyzésről.
A cég a bejegyzés napjától jön létre jogilag, de a bejegyzési kérelem benyújtásától kezdve ún. „előtársaságként” már működhet (korlátozott tevékenységi körrel).
Egyéni vállalkozás esetében:
Egyéni vállalkozóként nem a cégbíróságnál történik a nyilvántartásba vétel, hanem a NAV-nál és a nyilvántartó hatóságnál, a bejelentés után azonnal kapsz:
- Adószámot
- Statisztikai számjelet
- Nyilvántartási számot
A vállalkozás pedig azonnal működőképes, és nincs várakozási idő.
9. Adóhatósági bejelentkezés
A cég bejegyzését követően automatikusan megtörténik az adóhatósági regisztráció, a NAV adószámot és statisztikai számjelet ad ki. Fontos azonban, hogy a bejegyzést követő 15 napon belül az adózás részleteiről nyilatkozni kell az adóhatóságnak:
- Áfa-kötelezettség és áfa-nyilatkozat (alanyi mentesség választása, ha a várható éves bevétel nem haladja meg a 12 millió forintot)
- Adózási mód választása (pl. KATA, KIVA, társasági adó)
- Bankszámla bejelentése
- Statisztikai adatszolgáltatás
Ehhez a NAV megfelelő nyomtatványait kell kitölteni és beküldeni elektronikusan az Ügyfélkapun keresztül.
Egyéni vállalkozóként 15 napon belül dönteni kell az alábbiakról:
- Áfa-mentesség vagy áfa-kötelezettség (12 millió Ft bevételig választható az alanyi áfamentesség – ide tartozik az OVH-kód: 6610)
- Adózási forma: KATA (jelenleg csak mellékállásban választható), átalányadózás, SZJA, vagy EVA (megszűnt)
- Bankszámlaszám bejelentése (ha van külön vállalkozói számla)
- Statisztikai adatszolgáltatás
A NAV által kiadott adószámot a tevékenység megkezdése előtt érdemes ellenőrizni a NAV nyilvántartásában.
10. További engedélyek beszerzése
Bizonyos tevékenységek végzéséhez speciális engedélyek szükségesek:
- Működési engedély (pl. vendéglátóhely esetén)
- Szakhatósági engedélyek (ÁNTSZ, tűzoltóság, stb.)
- Telepengedély (pl. gyártási tevékenység esetén)
- Szakmai végzettséget igazoló dokumentumok (ha a tevékenység végzése szakképesítéshez kötött)
Mindig érdemes tájékozódni a helyi önkormányzatnál vagy a szakhatóságoknál a szükséges engedélyekről.
11. Könyvelő és könyvelési rendszer kiválasztása
A vállalkozás indításakor érdemes rögtön könyvelőt keresni, aki:
- Segít a megfelelő adózási forma kiválasztásában
- Nyilvántartja a bevételeket és kiadásokat
- Elkészíti és benyújtja az adóbevallásokat
- Naprakész tanácsokat ad adóoptimalizáláshoz
A megfelelő könyvelő kiválasztása kulcsfontosságú – olyan szakembert keress, aki jártas a te iparágadban, és akivel könnyen tudsz kommunikálni.
12. Biztosítások megkötése
A vállalkozás elindításakor érdemes megfontolni a következő biztosításokat:
- Felelősségbiztosítás (szakmai vagy általános)
- Vagyonbiztosítás (irodai berendezések, eszközök)
- Üzemszünet-biztosítás
- Jogvédelmi biztosítás
A szükséges biztosítások köre a vállalkozás jellegétől és méretétől függ, de mindenképpen érdemes alaposan átgondolni, milyen kockázatokkal néz szembe a céged.
Egyéni vállalkozóként is erősen ajánlott könyvelőt fogadni, kivéve ha nagyon egyszerű az adózásod (pl. átalányadózóként fix bevételekkel dolgozol).
Mik a gyakori buktatók? És hogyan kerüld el őket?
Végül, de nem utolsósorban, néhány gyakori hiba, amit érdemes elkerülni a vállalkozásindítás során:
Alultőkésítés
Sokan nem számolnak elegendő tartalékkal a kezdeti időszakra. Általános szabály, hogy a vállalkozás elindításához szükséges tőkén felül legalább 6 hónapnyi működési költséget érdemes félretenni.
Túlbonyolított szervezeti struktúra
Kezdetben tartsd egyszerűen a dolgokat! Nincs szükség komplex szervezeti felépítésre, ha még csak néhány fővel működsz. Ahogy növekszik a cég, úgy alakíthatod a struktúrát is.
Hiányos szerződések
A pontos, minden részletre kiterjedő szerződések megóvnak a későbbi vitáktól. Ne sajnáld az időt és a pénzt a jogi dokumentumok alapos kidolgozására.
Adózási ismeretek hiánya
Nem kell adószakértővé válnod, de az alapvető adózási szabályokat érdemes ismerni. Ez segít a pénzügyi tervezésben és abban, hogy elkerüld a bírságokat.
Összegzés
A vállalkozásindítás nem ördöngösség, de odafigyelést és tervezést igényel. Ha végigmész a fenti lépéseken, és nem csak a papírmunkára, hanem a vevőszerzésre is fókuszálsz, akkor sokkal nagyobb eséllyel indulsz el egy nyereséges vállalkozás útján.
Ne feledd: nem baj, ha valamit elsőre nem tudsz. A baj az, ha emiatt el sem kezded. Amennyiben pedig tanulni szeretnél, kövesd a folyamatosan frissülő Maximum Business blogunkat.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]